Een compositie van ook weer vele jaren geleden. Met de gebeurtenissen van nu, het Coronavirus, werd voor mij een compositie getiteld “The Landing” weer actueel en ik heb het weer opzocht omdat ik een gelijkenis zag. Ik zal proberen uit te leggen waarom. 6 Juni 1944 is HET kantelpunt van de geschiedenis van de vorige eeuw. Je hebt de periode ervoor en je hebt de periode erna. Er is geen moment te duiden die zoveel teweeg heeft gebracht als D-day, de landing in Normandië. Keuze tussen vrijheid of geen vrijheid. Keuze tussen wel oorlog of geen oorlog (en het stoppen daarvan). Een impact op mensen die zijn weerga niet kent. Tot nu toe. Iemand zei ooit: “het is moeilijk de geschiedenis te herkennen als je er middenin staat”. Dat is ook zo.
Maar met een virus, een calamiteit die de hele aarde in zijn greep krijgt, net als de As (Duitsland Italië en Japan) in de 30-tiger en 40-tiger jaren, dat zie je niet vaak. Rampen als 9/11 hadden wereldwijd een grote impact, maar het werd wel gauw weer ‘business as usual’. Het werd zelfs geld verdienen aan de angsten van mensen. Met de Corona kan dit, mijns inziens niet (los van speculanten die niet in de reële wereld leven) losmaken van de hedendaagse werkelijkheid. Al was het maar door de vele nieuwe inzichten die we hebben gekregen. Die inzichten kregen we ook toen de bevrijding - vanaf het strand in Normandië- ons normen en waarden, nieuwe waarden bijbracht. De vergelijking is gauw gemaakt. In deze film laat ik de hectiek van de Landing zien. Maar in het midden van de film en vooral muziek beschrijf ik ook het menselijk gedrag, een gevoel (Tom Hanks die in gedachten terugkeert naar huis, zijn familie). Toen was geluk nog heel gewoon. Problemen waren overzichtelijk. Met de ‘Landing’ en met Corona is dat ineens niet meer zo.
In een LCT (landingsboot) op weg naar een zekere dood voor velen, gaan velen terug naar de tijd waarin het fijn was. Veilig met familie en vrienden. Samen. Ik maak met deze film en muziek het thema heel groot, maar ook heel klein. De enkeling die bang is voor wat komen gaat. De verschillende oplossingen van wereldleiders die niet samen optrekken. Maar een ieder voor zich oplossing propageren. Met alle gevolgen van dien. Een herhaling van de geschiedenis. Hoe deze huidige periode afloopt weet ik niet. Kijk vooral niet als je nog erg bezig bent met jezelf, met de gevolgen van Corona in je leefomgeving en je moeite hebt om daarmee om te gaan. Kijk ook niet als je de oorlog als alleen maar als iets negatiefs ziet. Begrijpelijk. Want oorlog is, net als de Corona iets verschrikkelijks voor wie het aan gaat. Maar dat is niet de boodschap van mijn werk. Mijn boodschap is een verhaal met hoop en vertrouwen. Dat de mensen die hun leven hebben gegeven niet voor niets gestorven zijn. Zo zijn er nu ook mensen die hetzelfde pad volgen.
Fragmenten uit de film komen uit Saving Private Ryan, de Longest Day en archief materiaal.
De muziek is geïnspireerd op de mensen van toen, opgedragen aan de mensen van nu.
Another composition of many years ago.
With today’s happenings, the Coronavirus, the composition called ‘’The Landing’’ became topical again and made me revisit it because I saw a comparison. I’ll try to explain why. June 6th, 1944 is THE turning point in the last century’s history. You only have the period before and the period after. There is no moment that has moved so much as D-day, the landing in Normandy. A choice between freedom or no freedom. The choice between war or no war (and stopping it). An impact on people that has no limits. Until now.
Someone once said: ‘it is hard to see history when you are in the middle of it.’. That is true. But with a virus, a calamity that has the entire world in its chokehold, just like the Axis (Germany, Italy, and Japan) in the 30s and 40s, you do not see this often. Disasters such as 9/11 had a worldwide impact, but things turned soon to ‘business as usual’ again. There was even money to be made from the people’s fear. With Corona, in my opinion, this cannot be seen as an event by itself. Even if it is only because of the many new insights that we have received. We got these insights as well when we were taught new norms and values that were picked up during the liberation, from the beaches of Normandy.
The comparison is easily made.
In this film, I show the hectic of the Landing. In the middle of the film and especially the music, I also describe human behavior, a feeling (Tom Hanks, who in his mind is returning to his home and family) when happiness was normal. Problems were overseen, With the Landing and Corona, it is suddenly no longer the case. In an LCT (landings boat) that is on its way to certain death for many, many reminisce to a time in which things were fine. Being at home safe with family and friends. Being together.
With this film and music, I create a large, but also very small theme. Showing the single person that is afraid of what is coming. The different solutions that world leaders have that do not match with each other, but each propagating its own solution. With all consequences. A repetition in history.
I do not know how this current period will end. Please do not watch this if you are very occupied with yourself, with the consequences of Corona in your direct environment and have trouble dealing with this. Also, please do not watch if you only see negativity in the war. This is understandable, as war is, just like Corona, something terrible for the people involved.
However, this is not the message of my work. My message is a story about hope and trust. That people that gave their life did not do so in vain. There are people now that follow the same path.
Fragments of the film are from Saving Private Ryan, The Longest Day, and archive material.
The music is inspired by the people from then, and dedicated to the people of today.