HOLLYWOOD – Actrice Tippi Hedren vertelde woensdag aan een menigte dat ze te maken kreeg met bizarre seksuele intimidatie door regisseur Alfred Hitchcock tijdens de opnames van ‘Marnie’.

Hedren, toen een 32-jarig model, had helemaal geen acteerervaring toen Hitchcock haar op een dag in 1962 zag verschijnen in een reclamespot van de ‘Today’-show, vertelde ze interviewer Ben Mankiewicz tijdens een door Citi Card gesponsord gesprek bij de TCM. Klassiek filmfestival.

‘Toen ze me vertelden dat hij geïnteresseerd was, raapte ik mijn kaak van de vloer’, herinnert ze zich. Na een uitgebreide screentest van $ 25.000 die hij persoonlijk regisseerde, tekende Hitchcock haar voor een vijfjarig persoonlijk contract dat een nachtmerrie bleek te zijn.

“Ik bewonder de man om wat hij ons in de film heeft gegeven”, zei ze. “Helaas had hij ook de neiging om verliefd te worden op zijn leidende dames.”

Hoewel ‘The Birds’ wordt beschouwd als Hitchcocks laatste ongekwalificeerde meesterwerk, was het spelen van de hoofdpersoon die betrokken was bij een vogelholocaust een aangrijpende ervaring voor Hedren. Oorspronkelijk kreeg ze te horen dat mechanische vogels zouden worden gebruikt in een scène waarin haar personage in een huis wordt aangevallen door kraaien en meeuwen.

De ochtend dat de opnames zouden beginnen, vertelde een assistent-regisseur – “hij kon me niet in de ogen kijken” – tegen mij “de mechanische vogels werken niet. Daarom moeten we echte gebruiken.”

Dus werden echte vogels – die niet allemaal waren ontklauwd – een week lang naar haar gegooid terwijl de camera’s draaiden.

‘Op de laatste dag kwam een ​​van hen veel te dicht bij mijn oog’, herinnert ze zich. 'Ik heb hem van me af gehaald. Ik ging zitten en begon te huilen, en toen reed ik mezelf op de een of andere manier naar huis.

Haar dokter vertelde Hitchcock dat ze zo getraumatiseerd was dat ze een week vrij nodig had. Toen de directeur zei dat dat niet mogelijk was, citeerde Hedren de dokter: "Wat probeer je te doen, haar vermoorden?" Ze bracht een week thuis in bed door om te herstellen.

Rod Taylor, die haar romantische interesse in 'The Birds' speelde, kreeg de instructie om 'het meisje niet aan te raken' - waarmee Hedren bedoeld wordt - en de bezitterige Hitchcock gaf hetzelfde bevel aan Sean Connery, haar co-ster in Hedren's tweede en laatste film met Hitchcock, ‘Marnie’, waarin ze een ijskoude kleptomaan speelde.

Het was tijdens het maken van ‘Marnie’ dat Hitchcocks eisen aan Hedren om met hem te lunchen in de studiocommissaris escaleerden tot lunches in zijn kantoor en uiteindelijk tot intieme champagnetoosts nadat de opnames van elke dag waren voltooid. Ze voelde zich steeds ongemakkelijker bij zijn suggestieve gedrag.

“Ik was verbijsterd en gealarmeerd door zijn daden”, herinnert ze zich. “Uiteindelijk stelde hij ongekwalificeerde eisen aan mij waar ik niet mee kon instemmen. Hij zei dingen als: ‘Ik wil dat je altijd voor mij beschikbaar bent, wanneer ik maar wil.’

"Het maakt me niet uit om actrice te zijn als dit is wat het inhoudt", zegt Hedren.

Hitchcock gebruikte haar nooit in een andere film en weigerde alle verzoeken om haar uit te lenen voor andere films terwijl ze onder contract stond, waardoor haar toen veelbelovende carrière ontspoorde.

Ze keerde uiteindelijk terug naar het grote scherm in 1967 met een bijrol in de laatste film van Charlie Chaplin, 'A Countess From Hong Kong', met in de hoofdrollen Marlon Brando en Sophia Loren.

‘Hitchcock vertelde ons wat hij wilde dat de acteurs zouden doen’, herinnert Hedren zich. “Maar Chaplin speelde elke scène vooraf voor ons uit en speelde alle rollen. Brando werd zo boos dat hij van de set liep en dreigde de film te verlaten.

De film werd gemaakt in dezelfde studio waar Hitchcock zijn hoofdkwartier had, en Hedren stelde voor dat haar voormalige baas zou poseren voor een foto met zijn mede-Engelsman.

“Waarom zou ik DAT willen doen?” de nog steeds mooie actrice citeerde Hitchcock als antwoord.