De muziek is voor de het toneelstuk de Bacchanten, de slotscène voor een Griekse tragedie.
Het is een vroeg werk, mijn tweede bijdrage als componist (26) voor een toneelstuk in 1980, ruim 40 jaar geleden voor de Haagse Comedie, nu Nationaal Toneel. Deze muziek componeerde ik bij de scène in een marimba versie. Wat er gebeurde: Agave verschijnt op het toneel met zijn trofee, even later komt Cadmus het toneel binnen, die de overblijfselen van Pentheus naar het paleis bracht. Agave toont zijn vader zijn prooi, waarvan Cadmus geschokt is. Hij legt zijn dochter uit wie het werkelijk is. Met Agave valt de sluier van waanzin weg, ze herinnert zich niks meer. Zich realiserend dat ze haar zoon heeft vermoord, snikt ze en probeert ze de resten te omhelzen.
Helaas moest ik de muziek een stuk minder "zielig maken" omdat het te mooi en intens was en zou afleiden van het schitterend gespeelde slot door Anne-Marie Heyligers (Agaue). De recensie was toch prima voor mij: een speciaal compliment voor de muziek die ik in elke voorstelling gedurende een aantal maanden live meespeelde met de acteurs. Een onvergetelijke ervaring.
Ik heb deze noten bewaard en ook nog gebruikt voor de opening van Hof 88 in Almelo waar ik toen bij de muziekschool werkte. Het afscheid van de Kapel van het voormalig ziekenhuis als gebedsruimte. Ik geloof niet dat ik toen gezegd heb waar de noten vandaan kwamen. In beide gevallen ging het wel om de dood en afscheid en 'eigen' werk.
De muziek heb ik nu omgezet naar een orkestrale versie met een happy end wat in het toneelstuk bepaald niet zo was. Verdere informatie onder de muziek.
https://fredvogels.com/category/music/birds-marimba
Rolverdeling
Eddy Brugman (Dionysos)
Wim de Haas (Teiresias)
Carl van der Plas (Kadmos)
Reinier Heidemann (Pentheus)
Lucas Dietens (Dienaar van Pentheus)
Anne-Marie Heyligers (Agaue)
Maria Stiegelis (Koor van Aziatische Bacchanten)
Nanni Vermeer (Koor van Aziatische Bacchanten)
Guusje Eijbers (Koor van Aziatische Bacchanten)
Aan de realisatie van deze productie hebben meegewerkt: