De Toekomst van Politiek Nederland: We Komen Er Wel

We staan aan de rand van een nieuwe politieke realiteit, waarin het parlement niet meer draait om debat, maar om de show. Waar de retoriek niet langer zorgt voor verandering, maar voor verdeeldheid. Schelden wordt de nieuwe manier van communiceren, dreigen het nieuwe politiek leiderschap. De boodschap is simpel: als je geen antwoord hebt, geef je gewoon een bedreiging. Kijk maar naar hoe goed dat werkt. Wie heeft er nu nog tijd voor beschaafde gesprekken als dreigen zo lekker direct is?

En laten we eerlijk zijn: we komen er wel. We komen er wel als Nederland zichzelf binnenkort niet meer herkent in de chaos die het politieke debat is geworden. We komen er wel als we elkaar niet meer aanspreken op feiten, maar op de kracht van harde woorden en de meest schokkende beelden. Want waarom wachten op echte verandering als we ook gewoon kunnen roepen, schreeuwen en bedreigen? Zo doen we dat tegenwoordig, en het werkt. Wie heeft daar nog zin in nuance?

Wat ons te wachten staat? Een politieke afgrond die dichterbij komt dan we denken. Maar hé, geen zorgen, het zal vast een spectaculaire rit zijn. En dit filmpje? Het is slechts een voorproefje van wat er nog gaat komen. We zitten al op de trein, de vraag is alleen: wanneer gaan we het accepteren dat we onderweg naar de hel zijn, maar dan wel met een selfie en een glimlach?

Het filmpje laat zien hoe Baudet en Eerdmans het goeie voorbeeld geven. Zij dreigen de minister-president de naam die hij niet wil noemen gewelddadig uit zijn kantoor te trekken. Geen zachte hand, geen verzoening, gewoon die agressieve flair van “we eisen antwoorden!” Wat een leiderschap! Want waarom zou je het netjes doen als je ook gewoon kan dreigen, toch? In een wereld waar er geen ruimte is voor redelijke politiek, is dreigen en schreeuwen tenslotte het enige wat nog overblijft. Laat die fatsoenlijke debatten maar zitten.

De politiek heeft zijn weg al lang gevonden. Schelden, dreigen, en uiteindelijk… winnen we allemaal. Of verliezen we allemaal. Maar maakt het uit? We komen er wel. Misschien is dat wel het enige wat nog telt: de illusie van vooruitgang, zolang het maar lekker sensatie oplevert.