Cees Bijlstra is een componist die helaas veel te vroeg is heengegaan, maar zijn muziek leeft voort, vooral door het werk dat hij heeft achtergelaten, zoals de soundtrack voor de film Nynke. Deze film, waarin ook de veel te vroeg overleden Jeroen Willems te zien is, is niet alleen een visueel verhaal, maar ook een muzikaal meesterwerk, waarin de muziek van Cees Bijlstra het emotionele gewicht van het verhaal prachtig ondersteunt.
Bijlstra’s muziek in Nynke is voor mij allesbehalve oppervlakkig. Ze heeft de kracht om de scènes te dragen en de emoties van de personages te versterken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, ondanks het feit dat zijn naam bij veel mensen onbekend is, zijn werk blijft resoneren bij kijkers die de film ontdekken. Nu ik de film eindelijk heb kunnen bemachtigen, na jaren zoeken — noten die in mijn hoofd bleven resoneren — maakt dat het des te specialer voor mij. De soundtrack heeft diepe indruk op me gemaakt en draagt sterk bij aan mijn waardering voor de film als geheel.
Het is triest dat componisten zoals Cees Bijlstra vaak in de schaduw blijven, ondanks hun waardevolle bijdragen aan de film- en muziekindustrie. Hij verdient veel meer erkenning. Zijn muziek in Nynke heeft een enorme kracht en verdient een breder publiek. Ik denk dat ik, door mijn eigen waardering voor de soundtrack, iets kan bijdragen aan het vertellen van het verhaal van Cees Bijlstra. Zijn werk is een herinnering aan de kracht van film en muziek, en aan de componisten die vaak niet de roem krijgen die ze verdienen.
Een echte trigger voor mij als componist was in de openingsmuziek het gebruik van parallelle kwinten in het arrangement. In de klassieke instrumentatie, volgens de regels van weleer, is dat een doodzonde. Elke keer als ik ze hoor langskomen… hoor ik ze. Is dat erg? Nee hoor. Maar elke keer zit ik weer even rechtop. Vijfentachtig procent van de luisteraars zal het niet horen. Hij woonde bij wijze van spreken om de hoek. Misschien had ik de moed gehad om het er eens over te hebben. Maar ja. Kritiek? Kritiek omdat iemand het hoort zoals hij het hoort?
De soundtrack raakt het wezen van deze film. Zijn leven en vroege dood trouwens ook. Waarom moeten mensen — componisten — die zulke mooie muziek schrijven altijd zo vroeg het loodje leggen? Nou ja, dit ga ik vandaag niet oplossen. De film gaat in de DVD-speler. Dood of niet.