@MuseumdeFundatieZwolle
Nederlands Impressionisme in Beeld en Muziek
https://www.youtube.com/watch?v=KRDcTS1qEFk
Gisteren bezocht ik met Hilke Ingelse de expositie Nederlands Impressionisme – van Israels tot Ansingh in Museum de Fundatie, Zwolle.
Wat me trof? Niet alleen de penseelstreken, het licht, de vluchtige momenten — maar ook hoe deze schilders, net als hun Franse collega's, durfden los te laten. Geen perfecte nabootsing van de werkelijkheid, maar een impressie. Een sfeer. Een gevoel.
Dat raakte me.
En dus maakte ik vandaag een filmpje. Geen documentaire, maar een persoonlijke vertelling in beeld en klank.
Met eigen muziek — licht impressionistisch, een knikje naar Debussy en Ravel, maar met mijn eigen toon.
Want wat de schilders deden met verf, probeer ik met geluid: een moment vangen dat je eigenlijk niet kunt vasthouden.
Een schaduw. Een glimlach. Een verdwijnend spoor van licht.